En lång arbetsdag

201300845I går. Klockan tio över fyra ringde väckarklockan.

Väderprognosen dagen innan visade på kanonväder. Dessutom skulle nattemperaturen krypa ner mot nollstrecket. Jag drömde om dimslöjor och vackra höstfärger, i morgon- och kvällsljus.

Jag styrde bilen mot Borgafjäll.

Blaikfjället myrar var på sina ställen vita av frost. När jag körde ner i skogslandet igen stod två nyfikna älgar och tittade på mig.

Kompakt dimma mötte mig i Borgafjäll. Jag tillbringade morgonen med att fotografera efter Borgasjöns strand. Jag fick min önskebild – Borgahällan inramad med hösfärger och dimma.

Sedan axlade jag ryggsäcken och greppade mina vandringsstavar. Vid Klöverstugan tillbringade jag ett bar timmar. Jag njöt också av smörstekt souvas och tunnbröd med några kåsor kokkaffe som efterätt intill ett vackert vattenfall.

Jag sneglade upp mot toppen av Klöverfjället innan jag vandrade vidare – uppåt. Jag skrämde upp en fjällripa och jag tyckte mig se skymten av fler bakom ett krön. Sten, mer sten, stora block och mindre. Underlaget på fjället var verkligen en utmaning. Efter en timme nådde jag toppen samtidigt som en rovfågel flög ut från fjället under mig. Mäktigt.

Den förväntade högtidsstunden med kameran förvandlades till ett moln. Som jag plötsligt befann mig i. Kall vind och dålig utsikt gjorde att de förväntade bilder mot Korpådalen och fjällen i väster gick om intet.

Jag bestämde mig för att ta slalomvägen nerför Klöverfjället, istället för att gå samma väg tillbaka. Oj vad brant, stenigt och halt det var på sina ställen. Benen och fötterna var möra av strapatsen utför som också skavde håll på mina vandringsstrumpor.

Innan jag träffade på leden vid spängerna i björkskogen stannade jag mitt i ett vackert orangerött fält av blåbärsris. De blåa bären frestade mig och jag fick en baktanke. Jag tog av mig ryggsäcken plockade fram svartpannan. När den var fylld vandrade jag de sista kilometrarna till bilen i ett tilltagande mörker.

Vilken dag. Härliga fjällmiljöer, bra foto och rikliga mängder fjälluft av utsökt kvalitet!

I dag ska jag tillaga en blåbärspaj…