Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 24-70/2,8 ZA

201300472Mitt absoluta favoritobjektiv är Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 24-70/2,8 ZA. I kombination med fullformatskameran Sony A900 är det den utrustning jag använt allra mest under alla mina fotoår. I dag använder jag den på min nya A 99:a.

Jag har ägt många objektiv, fasta och ljustarka samt piratobjektiv som fått goda omdömen. Någon har haft en gulvarm färgåtergivning som varit svår att fixa i bildbehandlingen, andra har haft dålig närgräns som gör att jag måste ha ett makro i beredskap och vissa har  inte alls haft lika bra optiskt prestanda på stora bländaröppningar.

Objektivet använder jag ofta på största bländaröppningen. Skärpan läggs för det mesta i en tredjedel av bilden, det så kallade gyllene snittet. På ögonen, på rödingblänket eller på en smörboll i grönskan. Klockren skärpa och en tilltalande avbildning av de delar av bilden som inte är i fokus är faktorer som ger bilderna en känsla som jag gillar. Neutral färgåtergivning, försumbar kromatisk abberation (endast i vidvinkelläget men väldigt lite och lätt att ta bort i t ex Camera Raw) och vinjetteringen, syns mest i 24 mm och med stora bländaröppningar) är ofta inget problem att åtgärda – om man vill eller behöver.

Gillar:

– Bra närgräns. Makroobjektivet, 50 mm, behöver jag sällan.

– Snabb, ljudlös och träffsäker SSM. Har en stor betydelse för att sätta skärpan när man fotar med stora bländaröppningar.

– Snygga bilder på största bländaröppningen (objektivet har 9 bländarlammeler). Kort skärpedjup och fin bokeh säljer.

– Mycket användbart brännviddsomfång.

– Mångsidigt. Närbilder, landskap, porträtt, landskap m.m.

– Skärpan.

– Kan användas med mellanringar för  att få ännu bättre närgräns.

– RAW-filerna har en neutral färgåtergivning, vilket ger ett lätt arbetsflöde under bildbehandling.

 

Ha i åtanke:

– Allra längst ut i hörnen i vidvinkelläget faller skärpan, även om man bländar ner. Ofta har det ingen betydelse men kan vara störande i motiv med mycket detaljer.

– Känslig för motljus. Fula reflexer om man fotar direkt mot solen. Jag placerar solen i kanten av bilden och kan på så sätt få fram tilltalande reflexer.

– Tjockare polfilter mörkar ner bilden i hörnen i vidvinkelomfånget. Jag ska införskaffa en ett tunnare (slim) som jag tror ska fungera på alla brännvidder. De har en extra tunn metallring.

 

Önskemål till nästa version:

– Vädertätning.

 

Klicka här för att se alla bilder i denna blogg som är fotograferad med objektivet.

This entry was posted in Teknik, Teknikrecension.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*